P: În contextul discuției despre fuckups în antreprenoriat, credeți că reticența românilor are legătură și cu lipsa de maturitate a mediului antreprenorial de la noi? Pentru că, pe o scară a timpului, e ceva încă nou. E ca un junior care trebuie încă să dovedească.
Diana Iosu: Da, e o teorie interesantă. Dar ne este frică pentru că am văzut că altcuiva îi e frică, ne este rușine pentru că am văzut că altcuiva îi e rușine. Noi nu avem înrădăcinată ideea de frică sau rușine, după cum putem vedea asta la copii.
P: Credeți că lejeritatea asta de a fi mai sincer în legătură cu ce iese și ce nu, și de a avea o discuție terapeutică pe tema asta a venit și pe filiera mentalității importate de cultura organizațională a corporațiilor?
Diana Iosu: După ce am descoperi conceptul, într-o vacanță, am văzut o ediție „Fuckup Nights” din țara respectivă. Când am revenit, am întâlnit un client de-al nostru, care tocmai adusese conceptul în Cluj – licența se obține pe oraș. Și atunci am zis: „Wow, se poate face asta”. E o formă de competiție, aplici și trebuie să te califici. Apoi plătești o licență recurentă pentru utilizarea know how-ului, a câtorva elemente de branding și a unor guidelines pe care trebuie să le respecți.
Mi s-a părut că e o componentă de educare fantastică pentru România, să nu mai trăim în „cubicle”-ul nostru. De altfel, știm că un antreprenor se teme cel mai mult de eșec. Nu aș spune neapărat tânăr antreprenor, pentru că studiile spun că cel mai de succes ajungi după 40 de ani. Pentru că te folosești de tot ce ai acumulat ca experiență de viață.
P: Am observat că la evenimentul de săptămâna aceasta, speakerii sunt doar femei. Din experiența dumneavoastră, vorbesc femeile diferit față de bărbați pe această temă?
Diana Iosu: Vorbesc, se deschid mai lejer. Bărbații cred că sunt fie mai prevăzători, fie mai rezervați puțin. Eu am și bucuria de a-i pregăti pentru eveniment, alegem împreună ce e mai de impact, ca lecție de educație. Bărbații cred că sunt un pic mai atenți la ce aleg să spună, și chiar dacă au fuckup-uri mai mari, nu le scot neapărat în față. Femeile pare că sunt puțin mai îndrăznețe în a se deschide și în a fi mai vulnerabile. Sigur, am avut și situații în care bărbații au fost super transparenți și a fost o surpriză plăcută pentru toată lumea, dar ca medie, dacă tragem o linie, femeile au fost puțin mai deschise.
Exercițiu de imaginație într-o cultură de business mai curajoasă
P: Ar fi altfel cultura antreprenorială sau mediul de business din România dacă am vorbi mai mult și constructiv despre eșec?
Diana Iosu: Da, pentru că puterea exemplului și faptul că nu ești singur și că știi că nu ți se întâmplă doar ție și că nu ai senzația că tu ești mai slab dacă ți s-a întâmplat treaba asta, acestea sunt toate foarte importante. Cred că atunci când facem o trăznaie în carieră, ne e rușine și din perspectiva faptului că nu știm, în realitate, că și ceilalți au făcut-o.
Ceea ce este foarte important să se înțeleagă este că evenimentul acesta nu este doar despre oamenii de succes, cu cifre de afaceri impresionante. Este și despre oameni care sunt în apoegeul eșecului, al insuccesului. Am asistat și la niște povești care au trezit emoții intense, uneori chiar lacrimi în toată sala.
De exemplu, a fost o tipă care a renunțat la corporație ca să-și facă un business cu clătite. Încă stătea cu echipamente de aproape 300.000 de euro blocate undeva – banii ei, ai familiei, ai prietenilor, ai tuturor celor care au crezut în visul ei. Și era în plin moment, fata plângea cu sughițuri, nu vedea luminița de la capătul tunelului. Ea făcuse investiția pentru o promisiune de contract, ca să fie pregătită la momentul T0… Ea nu era o poveste de succes la acel moment, acum însă e. Și-a revenit și a înțeles că a fost un proces.
Așadar, nu ne concentrăm doar pe cei care acum au succes. Ei reprezintă cazuri fericite. Sunt foarte mulți care acum trec printr-un proces dificil, iar despre cei care au puterea să îl împărtășească… este incredibil impactul pe care îl au asupra celorlalți. Cum pleci de acolo, ești mai empatic cu ceilalți, îți vine să-i ajuți. Noi, ca organizatori, suntem primii care întrebăm: „Te putem ajuta cu ceva?” Nu ai cum să auzi astfel de povești și să nu întrebi: „Cu ce te putem ajuta?”
Această femeie, pe lângă faptul că și-a povestit alegerile, a povestit și cum se simte acum. Era și o oază de speranță, tăria cu care a vorbit era oricum peste ceea ce i se întâmpla.
La capătul celălalt sunt cei de super-succes acum, care povestesc ce obstacole au avut, câte piedici au trecut ca să li se întâmple treaba asta. Și cum fiecare moment în care credeau că s-a sfârșit totul era de fapt doar o cărămidă pusă peste construcția pe care o au astăzi.
În plus, foarte mulți oameni cu business-uri de succes au avut poate 20 de business-uri în spate care n-au fost de succes, până să ajungă la cel câștigător. Mulți deschid business-uri în paralel, nu au cum să meargă toate bine, dar dacă nu încerci, nu ai cum să vezi, nu-ți garantează nimeni nimic. Totul este foarte versatil, depinzi de foarte mulți factori.
De exemplu, ai de organizat un eveniment în aer liber. Să aduci un ecran cu LED costă 10.000 de euro. Și afară începe să plouă. Ăsta e un fuckup, din perspectiva costului pe care nu îl poți recupera. Mai mult decât să te rogi să se opească, ce poți să faci? Sunt lucruri pe care, pur și simplu, nu le poți controla. Totul este despre a te detașa puțin de intensitatea momentului, să înțelegi că dacă se întâmplă asta, faci asta, și dacă faci altfel, se întâmplă altceva. Și că, uite, li s-a mai întâmplat și altor oameni și ei sunt OK.
Și apropo de Fuckup Nights, conceptul adus de noi este dedicat carierei – pentru că am discuția aceasta cu speakerii care vor să înceapă cu zona personală.
P: Cum vă explicați disponibilitatea mai mare în direcția asta, când tocmai eșecurile personale ar trebui să fie cele mai dureroase?
Diana Iosu: E foarte interesant, cred că prin natura acestei tendințe care s-a înrădăcinat poate un pic mai devreme (decât „terapia de business”, n.r.), de a discuta cu un psiholog sau cu un prieten, suntem poate mai pregătiți emoțional să discutăm despre lucrurile personale decât despre cele de business.
De multe ori, pentru că suntem oameni înainte să fim profesioniști, ele vin împreună. Consecința unui business de succes, ca să citez unii oameni de afaceri, este fuckup-ul personal. Pentru că toți știm că dacă ne concentrăm mult pe carieră, și dacă în orice moment tu vezi o idee de business, timpul pe care-l aloci către carieră este mai mare, de cele mai multe ori, decât cel dedicat vieții de familie.
Start-up-urile și eșecul
P: Voi lucrați cu multe start-up-uri și, prin definiție, start-up-ul e cel mai fertil teren pentru genul acesta de discuții, despre ce poate merge bine și rău. Cum s-a întâmplat și în toate celelalte crâmpeie de viață, comunicarea prin social media și brandingul în era social media au dus la anumite anomalii. Ne-au îndepărtat tool-urile și platformele acestea de discuțiile utile despre eșecurile din proiectele noastre? Voi cum vă convingeți clienții să vorbească și despre lucruri mai puțin „insta-perfect”?
Diana Iosu: Cred că mentalitatea antreprenorului deja e pregătită pentru astfel de discuții, e foarte simplu să convingi un antreprenor să vorbească deschis, pentru că el vine la pachet cu un anumit curaj, cu o doză de asumare, poate mai mare decât în cazul unui corporatist care trebuie să dea socoteală șefului sau altor angajați.
E incredibil cum sudează o echipă să afli că șeful tău a trecut și el prin momente dificile. Personal, mă simțeam mai aproape și mai motivată să depun eforturi pentru acea corporație pentru că m-am simțit mai inspirată de omul respectiv.