POVESTEA ÎN DOUĂ MINUTE

„Nu e box, e entertainment”. Influencerii se bat în ring, cu o reteță care le aduce milioane de dolari și fani

Computer Hope Guy
Influencerii au pătruns în lumea sporturilor de contact. Foto: Profimedia

Abonează-te la canalul nostru de WhatsApp, pentru a primi materialul zilei din Panorama, direct pe telefon. Click aici


 

La mijlocul lui noiembrie, în fața a peste 70.000 de oameni în Dallas, youtuber-ul Jake Paul l-a învins pe Mike Tyson într-un meci oficial de box, cu o decizie unanimă a arbitrilor. E genul de frază pe care nu te-ai aștepta să o citești vreodată, dar asta e realitatea din 2024, când vine vorba de lumea sporturilor de contact. Una care începe și ea să fie acaparată de influenceri.

În ultimii ani, tot mai mulți influenceri au intrat în ring pentru meciuri care le-au adus din ce în ce mai mulți bani, de ordinul zecilor de milioane de euro. Unii și-au înființat chiar propriile promoții de „box crossover”, adică meciuri de box între influenceri sau cu foști și actuali sportivi. Bine ați venit în lumea nouă a sportului.

Primii influenceri în ring căutau noi metode de a face bani

În 2017, la nivel internațional, influencerii căutau metode tot mai inovative pentru a capta atenția publicului. E perioada în care au început să apară „diss tracks”, melodii cântate de influenceri în care atacau alți influenceri, care puteau la rândul lor să răspundă. Se crea astfel un ciclu infinit de conținut care atrăgea vizualizări. Fenomenul nu a lipsit nici din România.

Doi youtuber-i britanici, Joe Weller și Theo Baker, s-au gândit că în loc să se lupte în versuri, poate ar fi o idee bună să se bată pe bune, într-un ring. Așa că, au închiriat o sală de sport și s-au luptat unul cu altul într-un ring de box, fără pretenția că ar fi ceva serios, ci doar un mic joc distractiv pentru toată lumea, care ar aduce și vizualizări pe Youtube.

Ceea ce a și făcut. Clipul a adunat milioane de vizualizări și a ajuns și la youtuber-ul KSI, mult mai faimos la acea vreme, care a glumit că ar vrea să se lupte cu învingătorul. Numai că, până la urmă, gluma a devenit realitate, iar în februarie 2018 KSI vs Joe Weller a avut loc la Copper Box Arena, în Londra, în fața a 8.000 de oameni. Videoclipul de pe YouTube a adunat 23 de milioane de vizualizări, până în prezent.

Meciul a fost transmis live pe canalele celor doi și a ajuns la un moment dat să aibă peste un milion de oameni care se uitau la transmisiunea în direct. A ajutat și faptul că cei doi au promovat lupta înainte, printr-o rivalitate regizată, care a generat suficient hype pentru ca oamenii să parieze peste 100.000 de lire în total, la diverse case de pariuri.

Gale cu zeci de mii de oameni în tribune și venituri de sute de milioane de euro

Astfel, s-a brevetat o rețetă care urma să aducă venituri semnificative influencerilor în viitor. KSI, învingător în fața lui Waller, a profitat de moment și i-a provocat la luptă pe Jake și Logan Paul, doi dintre cei mai mari influenceri din lume, dar și doi dintre cei mai controversați.

Primul meci dintre KSI și Logan Paul a generat venituri totale de peste 12 milioane de euro, din vânzări de bilete, sponsorizări, produse promoționale și achiziții de pay-per-view, din partea celor care s-au uitat de acasă.

Revanșa dintre cei doi, din 2019, a avut loc la celebra arenă Staples Center din Los Angeles și a marcat momentul în care meciurile de box între influenceri au trecut la următorul nivel. Meciul nu a mai fost transmis pe YouTube, ci la televizor, de către DAZN și Sky Sports. Cei doi au participat într-un meci profesionist (adică fără protecție la cap), în fața a 12.000 de persoane, cu vedete ca Justin Bieber sau Mike Tyson în public.

De data asta, veniturile totale au ajuns undeva la 150 de milioane de euro și de aici a fost clar că boxul între influenceri a decolat cu adevărat.

Tot mai mulți influenceri s-au implicat, veniturile substanțiale din primele meciuri fiind elementul cheie prin care a fost legitimat un fenomen care părea inițial doar o joacă între creatori de conținut. 

Jake Paul, fratele lui Logan, a devenit boxer profesionist în 2020, după ce și-a construit un renume în lumea „crossover boxing”, care combina celebrități de pe rețelele sociale cu sportivii tradiționali.

Înainte de a deveni oficial profesionist, Paul era deja în atenția tuturor, după meciuri virale cu alți YouTuberi și sportivi. A avut apoi rezultate importante, cum ar fi victoriile obținute în fața fostelor vedete MMA, precum Ben Askren și Tyron Woodley. 

În 2022, Jake Paul ajunsese deja printre cei mai bine plătiți sportivi la nivel global. Potrivit Forbes, el ocupa locul 46 în topul celor mai bine plătiți sportivi, cu un câștig de 38 de milioane de dolari din meciuri și sponsorizări​.

Succesul acestui divertisment sportiv a adus și promoții noi, înființate chiar de influenceri. KSI a lansat „Misfits” în 2021, în timp ce Jake Paul și-a lansat și el propria companie „Most Valuable Promotions”, în același an.

Primul eveniment oficial Misfits, promoția boxului crossover, din august 2022, a adunat aproape două milioane de telespectatori pe platforma de streaming DAZN, dintre care 90% erau abonați noi. Cinci luni mai târziu, Misfits a semnat un contract de exclusivitate cu DAZN, valabil pe cinci ani.

Copia palid și degradantă a fenomenului a ajuns și în România

Fenomenul a ajuns și la noi, prin galele RXF, care au început ca evenimente pur sportive, cu lupte MMA, dar care au încorporat în timp și meciuri între influenceri. De notorietate e scandalul din primăvară, când influencerul cunoscut ca „Perversu” s-a bătut cu două femei. Evenimentul a fost condamnat de ONG-urile pentru drepturile femeilor, pentru că promova violența împotriva femeilor.

Toate discuțiile privind moralitatea meciurilor între femei și bărbați nu i-au oprit însă pe cei de la RXF să repete povestea, în cea mai recentă gală. De data asta, a fost o luptă 1 la 1 între Floricica Dansatoarea și Costică Prisecaru. De parcă nu era îndeajuns, Prisecaru a mers spre ring ținând în lesă o femeie care mergea în patru labe pe lângă el, cu un fundal sonor asigurat de melodia „P.I.M.P” de la 50 Cent, moment criticat aspru de ONG-ul pentru drepturile femeilor Centrul FILIA: „Costică Prisecaru defilează cu o atitudine stereotipică de mascul alfa, în timp ce se preface că trage dintr-un trabuc și îi dă două palme tinerei ținută în lesă. Urmează ca el să intre în ring cu o femeie, în cadrul unui ‘meci mixt’”.

Controversele n-au făcut decât să îl impulsioneze pe cel care organizează galele RXF, Sebastian Vieru, să meargă și mai departe: „Vor fi lucruri și mai rele, eu am tot felul de idei crețe. O să punem pe cineva de 130 de kilograme să se bată cu trei femei”, a spus el pentru HotNews.

De ce sunt așa populare luptele între influenceri?

Simplu spus, pentru că sunt mai entertaining decât boxul clasic. E același motiv pentru care forma actuală a wrestlingului, cea în care totul e regizat, a luat locul wrestlingului clasic, care nu reușea să atragă atenția oamenilor. 

„Nimeni nu vrea să vadă 12 runde de box clasic în care fiecare încearcă, strategic, să arunce niște pumni ca să fie și apoi să câștige runda în ultimele 10 secunde. Noi creăm un mediu care va lăsa în urmă boxul tradițional, care e cam plictisitor”, a declarat copreședintele promoției Misfits, Mams Taylor, pentru GQ.

„Nu e box, e entertainment” a spus și Joseph Markowski, CEO-ul DAZN North America pentru aceeași publicație. „Următoarea generație de copii nu se va mai uita la sport. Se va uita la Logan Paul cum sare peste un Ferrari care vine către el cu peste 100 km/h sau ce se mai pune pe internet. TikTok, YouTube și celelalte aplicații fură atenția oamenilor de la sport”, spune el.

Toate meciurile de box între influenceri sau între influenceri și sportivi sunt precedate de rivalități serioase în online, pline de replici acide sau chiar de insulte. Fiecare meci are o poveste în spate. Înainte de meciul din 2023, dintre Logan Paul și starul MMA Dillon Danis, „cei doi păreau mai degrabă doi liceeni care voiau să pară duri, pentru a fi cât mai populari, decât sportivi profesioniști”, scria New York Times.

Influencerii sunt carismatici, plini de personalitate și iubiți sau urâți deja de fani. Ei pot să atragă atenția și să stârnească discuții și controverse. Dacă în sportul clasic, poveștile sunt actul secundar și riști să ai sportivi care nu au neapărat cea mai interesantă personalitate, la meciurile de box crossover, ai mereu o narațiune garantată. Combină asta cu un meci real de box, chiar dacă nu între cei mai pricepuți oameni, și iese rețeta perfectă.

Sigur că această „contaminare” a boxului și a sporturilor de contact cu influenceri deranjează fanii old school, cei care se uită la aceste sporturi din pasiune. Numai că oamenii care se uită la aceste meciuri se uită pentru povestea din spatele lor, nu pentru cât de bine se execută loviturile.

Toate sporturile au nevoie de povești, pentru a le face relevante. Nu te-ai uita vreodată la 22 de bărbați pe care nu-i cunoști, cum joacă fotbal. Însă, atunci când ai un context mai larg în spate, știi cine sunt acei oameni, le știi povestea, știi că se luptă pentru un trofeu etc, crește miza. 

Dacă, de obicei, povestea creată în jurul sportului era țesută de jurnaliști, imersiunea influencerilor în lumea boxului ne arată că acum nu mai e nevoie de asta. Ei își croiesc singuri poveștile și o fac foarte bine. Creează rivalități și povești întreținute prin tot arsenalul pe care îl au la dispoziție, ca persoane faimoase: videoclipuri pe toate rețelele, interviuri, apariții la podcasturi.

Sportul are nevoie de povești, iar influencerii au schimbat dinamica: în lumea lor, narațiunea e pe primul loc, iar performanța sportivă cade pe doi.

Articol editat de Andrei Luca Popescu


Ca să fii mereu la curent cu ce publicăm, urmărește-ne și pe Facebook.


Vlad Dumitrescu

E jurnalist din 2016, când a început să scrie despre cultură pentru feeder.ro. Ulterior, a mai scris despre politică externă la News.ro, despre sport la Eurosport, Lead.ro și ThePlaymaker.ro, iar la DoR a ținut newsletterul zilnic Concentrat, unde făcea un rezumat al celor mai importante știri ale zilei. Fan Manchester United și Boston Celtics, pasionat de wrestling, content creator la @despre.ce.vorbim pe Instagram.


Abonează-te
Anunță-mă la
guest
0 Comments
Cele mai vechi
Cele mai noi Cele mai votate
Inline Feedbacks
Vezi toate comentariile

Abonează-te, ca să nu uiți de noi!

Îți dăm un semn pe e-mail, când publicăm ceva nou. Promitem să nu te sâcâim mai des de o dată pe zi.

    1
    0
    Ai un comentariu? Participă la conversație!x