Facebook și promisiunea libertății de exprimare
În România, Facebook a intrat cu adevărat pe piață și a crescut în popularitate începând cu 2009, când s-a migrat masiv de pe hi5 și Yahoo 360, pe rețeaua lui Mark Zuckerberg.
„Rata de adopție a fost fabuloasă. Nu la fel de spectaculoasă ca cea a TikTok, însă tot a fost impresionant. Asta și pentru că atunci Facebook era singura rețea de acest tip, deci avea avantajul primului venit”, spune Monica Jitariuc, consultantă în comunicare și trainer, cu peste 20 de ani experiență în online.
Facebook a prins rapid în toată lumea, pentru că promitea o modalitate simplă de a rămâne conectat cu prietenii, „nu cu băncile, cu brandurile sau cu parlamentul. Oamenii aveau nevoie de asta, nu avuseseră până atunci un instrument digital prin care să-și regăsească foștii colegi de liceu sau un loc virtual, în care să vadă bebelușul unor cunoștințe”, spune ea.
Rețeaua socială devenise un soi de piață publică în care lumea putea să își exprime ideile, sentimentele, opiniile despre cele mai importante evenimente din țară. Iar asta a atras oamenii care simțeau nevoia unui spațiu în care să se poată exprima liber, în scris sau în imagini.
Facebook mai făcuse însă „o promisiune superbă”, „pe care o afișa peste tot” și care între timp s-a dovedit a fi o minciună – „ne spunea că va fi mereu gratuit”, explică Jitariuc.
Deși „la început lumea a primit cu brațele deschise acest concept nou, în timp lucrurile s-au schimbat. Acum, Facebook e implicat în multe procese și sunt multe nereguli privind moderarea de conținut”, explică Cătălina Goanță, profesoară de drept privat la Universitatea din Utrecht, Olanda, specializată pe monetizarea online.
După numeroase scandaluri în care rețeaua a fost implicată – de la nerespectarea vieții private, lipsa moderării conținutului care instigă la ură, amplificarea dezinformării, până la impactul negativ asupra sănătății mintale, rămâne o întrebare validă:
Cum a schimbat Facebook lumea care ne înconjoară?
Puțini ar fi putut să prevadă la început că Facebook (și rețelele sociale în general) vor deveni o competiție pentru oricare altă modalitate de petrecere a timpului liber.
„Aici au avut un impact imens, pentru că reușesc să țină oamenii lipiți de ecrane. Iar Facebook a fost prima care a făcut asta foarte eficient”, spune Monica Jitariuc.
Rețeaua reușește atât de bine să capteze atenția și să ofere mici doze de dopamină, încât a devenit din ce în ce mai dificil să rămâi concentrat pe un singur lucru mai mult timp. Tot mai multe studii arată că rata de atenție a oamenilor e din ce în ce mai scăzută. Facebook a schimbat felul în care ne raportăm la orice formă de conținut.
O altă schimbare uriașă a fost modul în care se promovează brandurile. Rețelele sociale au adus companiilor un canal direct către clienți. Din totalul de utilizatori activi ai platformei, 75,3% reprezintă audiența atinsă de publicitatea de pe Facebook, la nivel global.
Meta, compania mamă a Facebook, adună constant miliarde de date personale ale utilizatorilor (ce postează, la ce dau like, ce urmăresc etc.). Le vând apoi brandurilor, care se folosesc de ele pentru a-și face reclamă mult mai eficient, țintind direct persoanele care au cele mai mari șanse să le cumpere produsele.
E un model de business complet nou, care a adus companiei bani serioși (113 miliarde de dolari doar în 2022), dar și brandurilor, în general. Anul trecut s-au cheltuit 270 de miliarde de dolari pentru reclame în rețelele sociale ale Meta, cele mai folosite de companii pentru a se promova.
Modelul este însă din ce în ce mai contestat. Utilizatorii care credeau că folosesc rețeaua gratuit au aflat că ei sunt de fapt produsul, iar datele lor personale sunt vândute.
Procesele în care Facebook este implicată „aduc o nouă eră în ceea ce privește interpretarea rolului acestei rețele în lumea noastră”, consideră profesoara universitară Cătălina Goanță.
„În ultimii 20 de ani, s-au schimbat percepțiile semnificativ. Am început cu o rețea pentru conectare și un spațiu public și acum avem un produs care dăunează oamenilor, iar guvernele vor să îl controleze mult mai strict”, explică ea.
Deși „Meta a făcut eforturi foarte mari pentru a mări transparența și pentru a oferi un sistem calitativ de moderare de conținut”, Goanță se întreabă cum ar fi arătat platforma azi, dacă nu ar fi existat avertizori de integritate și scandalul Cambridge Analytica. Compania britanică de consultanță politică a colectat cu ajutorul Facebook datele personale a peste 87 de milioane de utilizatori, fără consimțământul acestora, pentru a face publicitate politică, în anii 2010.
Partea plină a paharului: mobilizarea pentru cauze nobile
În ciuda scandalurilor menționate și a modelului de business care transformă utilizatorii în produs, Facebook a avut pe parcursul timpului capacitatea de a mobiliza oamenii în direcții bune.
E vorba de strângeri de fonduri pentru persoanele în nevoie (refugiații ucraineni), posibilitatea de a te marca ca fiind în siguranță în timpul unui dezastru natural (cutremurul din Turcia), mișcări sociale care au schimbat regimuri autoritare (Primăvara arabă), au oprit dezastre ecologice (Roșia Montană) sau au dat jos guverne (protestele împotriva OUG 13).
„Oamenii au putut să se sprijine unii pe alții mai bine datorită Facebook. Când s-au strâns bani pentru antropologul Vintilă Mihăilescu, era nevoie de o sumă imensă, însă s-a adunat în doar două săptămâni. Mișcarea #MeToo din România a început organic, pe Facebook. Mai multe femei și-au povestit experiențele nefericite legate de hip-hoperul Rimaru și au fost încurajate de curajul celorlalte”, spune Monica Jitariuc. Cum arată viitorul Facebook
Facebook se încăpățânează să supraviețuiască, în ciuda numeroaselor scandaluri, amenzi și apariții ale altor rețele sociale. În continuare e cea mai populară rețea socială din România, dar și din lume. Poate creația lui Mark Zuckerberg să se adapteze și să crească în continuare?
„E întrebarea care stă pe buzele tuturor. Zuckerberg a încercat constant să se adapteze, a făcut acest rebranding cu Meta și a încercat să împingă conceptul de metaverse (n.r. – avatarurile utilizatorilor interacționează într-o lume virtuală), care deocamdată nu prea a prins și e oarecum pe pauză. Cred că ar trebui să ne întrebăm mai degrabă în ce direcție se vor îndrepta rețelele sociale în general”, spune profesoara Cătălina Goanță.
„E important de observat că în clipa de față oamenii pe internet fac shopping, se uită la stream-uri și socializează. Facebook are capacitatea de a combina toate aceste concepte. Depinde de ei cum vor gestiona asta. E-commerce-ul este o direcție importantă pe viitor și rămâne de văzut cum va implementa Meta asta”, adaugă ea.
Este posibil ca numărul de utilizatori Facebook să scadă în următorii ani, consideră Monica Jitariuc.
„Media de vârstă e în creștere, engagement-ul nu mai e așa de mare. În general, oamenii au început să înțeleagă mai bine pericolele aduse de Facebook și e posibil ca după ciclul electoral din acest an să vedem o scădere. Pe majoritatea celor sub 20 de ani îi găsești pe TikTok, Discord, Twitch – aceste platforme au un potențial de creștere mai mare”.
Noile platforme sunt mult mai bine pliate pe nevoile generațiilor mai tinere și au potențialul să atragă din ce în ce mai mulți utilizatori în viitor, iar Facebook riscă să rămână în urmă. Chiar dacă datele din prezent arată că majoritatea utilizatorilor Facebook la nivel global au între 18 și 34 de ani (52,2%), în timp ce doar doar 12,7% au peste 55 de ani, viitorul pare mai degrabă rezervat altor platforme, crede Monica Jitariuc.
Tik Tok a fost o rețea gândită de la început pentru Gen Z. „Dansuri sincron și lipsyncing au populat rețeaua și au atras tinerii. Algoritmul care face descoperirea de conținut nou pe bază de interese, favorizând doomscrolling-ul și dependența, a fost teren fertil pentru tinerii în căutare de escapism, pe fond de anxietate în creștere. Conținutul snackable, scurt și dinamic, ușor de făcut și de consumat la nesfârșit a răspuns atenției tot mai limitate a publicului tânăr”, explică ea.
Discord este interesant pentru nativii digitali, „pentru că susține, prin canalele bazate pe interese, sentimentul de apartenență la o comunitate. Are canale publice, dar și private, cu acces restricționat (Gen Z este preocupat de intimitate)”, spune Jitariuc.
Pornită ca platformă de gaming, Twitch a atras tinerii pasionați de conținutul live și a venit cu un format cu posibilități diverse de interacțiune. „A fost utilă și posibilitatea de a susține financiar creatorii de conținut preferați, astfel a strâns comunități în jurul streamer-ilor”, conchide ea.